Säker Epost Finland Ab (Suomen Turvaposti Oy)
Teknikvägen 14 (Innopoli 2)
02150 ESBO
tfn +358 9 439 102 00
Markku Vettenniemi, tfn. +358 500 553 663, markku.vettenniemi@suomenturvaposti.fi
Personuppgifter används för (rättslig grund inom parentes)
I registret sparas de personuppgifter som användarna av Turvaposti-tjänsten har lämnats och som behandlas för att förmedla meddelanden: e-postadress och mobiltelefonnummer för avsändaren och mottagaren av det krypterade meddelandet samt personbeteckning om sändningen omfattar stark elektronisk autentisering.
Uppgifterna lämnas och behandlas för att genomföra den krypterade kommunikationen och vid behov för att genomföra kundservice och verifiera användningen. E-postadresserna och mobiltelefonnumren överförs till de länder som behövs för att informationsöverföringen ska kunna verkställas. Dessa länder kan även vara belägna utanför EU och EES-området.
Dessutom sparas automatiskt i registret personuppgifter som gäller användningen av kommunikationstjänsten. Sådana uppgifter är vilken typ av terminal användaren använder, operativsystem och version, IP-adress, klockslag och användningens varaktighet samt uppgifter om vilka funktioner i tjänsten som har använts.
Uppgifterna används för att genomföra kundservice och verifiera användningen.
I registret sparas personnamn, e-postadress, telefonnummer och personens titel samt namnet på arbetsgivarorganisationen.
Uppgifterna behandlas för att marknadsföra Turvaposti-tjänsten samt för att genomföra kundservice, fakturering och administrera avtal.
Personuppgifterna behandlas och förvaras omsorgsfullt. De personer som behandlar personuppgifter, inklusive underleverantörer, har åtagit sig tystnadsplikt. De datasystem, i vilka de personuppgifterna finns, är skyddade med brandväggar, användarrättigheter samt andra tekniska och administrativa åtgärder som uppfyller de höga krav på informationssäkerhet som tjänstens natur förutsätter.
Personuppgifterna lagras enligt punkt 10 i detta register över behandlingen och dataskyddet.
En cookie är en liten textfil som skickas till en användares dator och lagras där. Turvaposti och Säkradlänk tjänsterna skickar endast cookies som är nödvändiga för driften och säker användning av Säker Epost Finland Ab:s krypterade dataöverföring. Marknadswebbplatsen använder cookies relaterade till användningen av webbplatsen för att utveckla webbplatsen. Cookies skadar inte användarnas datorer eller filer.
I de flesta webbläsare kan du koppla bort cookiefunktionen, men frånkopplingen äventyrar användningen av Säker Epost Finland Ab:s tjänster.
Informationskällan är Säker Epost Finland Ab:s kundorganisationer, de registrerade själva, leverantörer av marknadsföringstjänster och webbplatser.
Olika tjänsteleverantörer och andra tredje parter kan också komma att användas vid behandling av personuppgifter, såsom leverantörer av tekniska lösningar eller serverutrymme eller redovisnings- och ekonomiadministrativa tjänsteleverantörer. Vi tar hand om de avtal som krävs enligt dataskyddslagstiftningen med de enheter vi använder vid behandling av personuppgifter.
Personuppgifter kan lämnas över till tredje part i situationer som krävs av lagstiftning eller myndigheter, eller för att utreda missbruk och för att säkerställa säkerheten. Dessutom kan personuppgifter behöva lämnas ut i samband med rättsliga förfaranden eller liknande rättsliga förfaranden.
Data kommer inte att överföras utanför EU eller EES om inte det tekniska genomförandet av dataöverföringen kräver det (se paragraf 4.1.)
Personuppgifterna behandlas och lagras omsorgsfullt i enlighet med Säker Epost Finland Ab:s ledningssystem för informationssäkerhet.
Informationssystemen där de digitala personuppgifterna finns, skyddas med brandvägg, åtkomsträtter samt andra tekniska och administrativa åtgärder.
Dokument som innehåller personuppgifter i fysisk form skyddas med åtkomsträtter samt andra tekniska och administrativa åtgärder.
Under kundrelationen personuppgifter relaterade till implementeringen av dataöverföringstjänster raderas efter lagringstider per serviceversion (5 eller 10 år).
Efter att kundrelationen upphört raderas personuppgifter relaterade till implementeringen av dataöverföringstjänster efter sex månader.
Personuppgifter relaterade till implementeringen av dataöverföringstjänster säkerhetskopieras till ett offline, skrivet-en-gång-media. Säkerhetskopian förstörs 5 år efter skapandet.
Personuppgifter relaterade till framtagandet av kundavtalet, fakturering, kundsupport och kundkommunikation kommer att förstöras senast fem år efter avslutat kundförhållande och upphörande av eventuella öppna reklamationer.
Bokföringsmaterial som innehåller personuppgifter ska bevaras under minst den tid som krävs enligt lag.
Registranter har rättigheter till sina egna personuppgifter i enlighet med dataskyddslagstiftningen. Tillämpningen av rättigheter i varje enskild situation beror dock på syftet och situationen för användningen av personuppgifter.
Vi hoppas att du kommer att kontakta oss om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter.
Du kan skicka en begäran om den registrerade personens rättigheter per säkra meddelande via den här länken eller per brev till adressen Suomen Turvaposti Oy, Tekniikantie 14, 02150 Esbo.
Identiteten på den person som gör begäran kan kontrolleras innan begäran behandlas. Begäran kommer att besvaras inom rimlig tid och i princip inom en månad från det att begäran lämnats och identiteten kontrolleras. Om begäran inte kan godkännas meddelas avslaget separat.
Den registrerade har rätt att lämna in ett klagomål till den behöriga dataskyddsmyndigheten, om den registrerade anser att dennes personuppgifter har behandlats i strid med dataskyddslagstiftningsen. Du hittar kontaktuppgifterna till Datainspektionen här.
Teknikvägen 14 (Innopoli 2) | 02150 ESBO
+358 9 43910 200 | information@suomenturvaposti.fi